vrijdag 4 augustus 2017

DETTOL ! vergif !

Ik wil dit verhaal toch even delen.
Ik wist het al maar ik denk dat veel mensen het niet weten.
Wij gebruiken safe 4 in onze opvang, doodt bijna alles, ook parvo maar niet giftig.
Ik deel dit verhaal, gaat dus niet over mijn poezen.
ChloƩ Von Frecklez
Graag lezen!
Na vandaag de laatste bloeduitslagen te hebben gehad en duidelijkheid is verkregen wil ik graag het volgende delen. Op maandag 24 juli is ons laatste nestje geboren. We hadden toen ook nog een nestje rondrennen van 11 weken. Een heerlijk gezond nestje van 5. Supernestje waarin geen problemen waren. Geen ziektes, voedingsproblemen en alles groeide in volle glorie. Moe maar met ons hoofd nog in de wolken met de geboorte van het laatste nestje was er eerst nog geen wolkje aan de lucht. Had die dag weinig tijd besteed aan het oudste nestje en in de avond was er weer tijd om hun de volle aandacht te kunnen geven. We hadden hun eten neergezet en een aantal lagen nog te slapen. We hebben alle kittens bij hun eten gezet en merkte dat 1 van de kittens, Edward, niet de neiging had om te eten. Nu kan dat natuurlijk gebeuren, maar hij is niet zo gek op brokken en staat normaal al in de startblokken om op vers vlees af te vliegen. Hij bleef bij zijn bordje zitten en keek niet goed uit zijn ogen. Ook maakte hij ongecontroleerde bewegingen. Ik vertrouwde het niet en zette hem op het vloerkleed. Hier bleek dat hij niet meer bij machte was zijn nagels in te trekken en bleef bij elke stap in het vloerkleed haken.
Meteen de dierenarts gebeld en we konden gelijk komen. 
Daar aangekomen was hij erg duf. Ze hebben zijn suikergehalte gemeten en deze bleek aan de lage kant. De dierenarts heeft druivensuiker gegeven en we hebben het een en ander besproken. Koorts had hij niet. In de tijd dat wij daar waren begon Edward steeds zwaarder te ademen. En ondanks dat hij rustig was begon hij ook te hijgen. Zijn conditie ging zienderogen achteruit. We hebben in overleg met de dierenarts besloten om foto's te maken. Op de foto's was vocht in zijn longen en zijn buik te zien. 
Voorlopige voorzichtige diagnose: FIP. Ik kon het niet geloven. Hoe kon een zo gezonde kitten binnen enkele uren zo verslechteren.
Edward heeft een injectie gehad om vocht af te voeren en we besloten hem mee naar huis te nemen met het nummer van de dienstdoende arts, mocht het 's nachts te slecht worden dan hadden we een arts die hem in kon laten slapen. Thuis aangekomen hebben we met lood in onze schoenen zijn nieuwe baasje ingelicht dat het niet goed ging met Edward en dat we niet wisten of het goed af ging lopen. Ik heb hem nutridrops gegeven en hem in zijn mandje gelegd.
Ik heb zo veel gelezen over FIP. Alle verschijnselen waren er, alleen had hij geen koorts. Ik ben contact gaan zoeken met een aantal fokkers om meer informatie te krijgen. Zij gaven aan dat FIP toch enige voortekenen heeft en dat koorts meestal een van de eerste verschijnselen zou moeten zijn. Een van de fokkers gaf aan dat ze eerder dacht aan vergiftiging. Hier hadden wij ook al aan gedacht maar konden echt niets bedenken. We hebben echt alles doorgenomen. Giftige planten, make-up, verf enz.
De volgende dag met lood in mijn schoenen bij hem gaan kijken. Lag nog op de zelfde plek in zijn mandje. Bij binnenkomst kwam hij aanlopen. Eten neergezet wat hij hongerig op at. Ook begon hij weer te spelen. Opnieuw naar de dierenarts om nieuwe foto's te maken. Longen waren schoon en ook in zijn buik was het vocht zo goed als verdwenen. Maar de vochtafdrijvers zouden onderhand uitgewerkt moeten zijn en dan bestond het risico dat het vocht weer op zou hopen.
Op die dag kreeg ik een berichtje van de fokker die mee had zitten brainstormen met de vraag of ik misschien Dettol gebruik. Ik gaf aan dat ik die dag voordat Edward zo ziek werd flink gedweild had met een flinke scheut Dettol. Lekker schoon dacht ik. Hij gaf aan dat Dettol zeer giftig was voor katten en stuurde een linkje over deze informatie. Direct de dierenarts gebeld om te vragen of de verschijnselen die Edward had paste bij Dettolvergiftiging. Er werd gezegd dat dit een mogelijkheid zou kunnen zijn...
Ongelooflijk. BIj een aantal katteneigenaren misschien bekend, maar bij mij totaal niet! Er was gewoon een kans geweest dat ik Edward in had laten slapen en niet te vergeten wat het verder gebruik van Dettol nog meer aan had kunnen richten bij die kleine kattenlijfjes...
Vandaag, bijna twee weken later, de laatste bloeduitslagen van Edward binnen gekregen. Kerngezond, net als zijn broers en zusjes goed aangekomen en zaterdag vertrekt hij naar zijn blije nieuwe baasje.

Lang verhaal... maar wil dit zo veel mogelijk delen omdat niet bij iedereen bekend is wat Dettol bij een kat kan aanrichten!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten